Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ


Ο Μυστικός Δείπνος, δηλαδή η παράδοση του Μυστήριου της Θείας Ευχαριστίας. Ο Χριστός παρέθεσε στον όμιλο των μαθητών το τελευταίο Δείπνο πριν τον σταυρικό θάνατό Του.
Δεν ονομάζουμε όμως το Δείπνο αυτόν «μυστικό», επειδή… έγινε χωρίς να το γνωρίζουν άλλοι, αλλά επειδή ο Χριστός μύησε τους Μαθητές Του στο «Μυστήριο των Μυστηρίων», την Θεία Ευχαριστία. Τους παρέδωσε το Σώμα Του και το Αίμα Του, την αιώνια πνευματική τροφή, που παραθέτει η Εκκλησία στους πιστούς σε κάθε λειτουργική σύναξη.
Τους είπε, λοιπόν, δείχνοντας το ψωμί: «Λάβετε, φάγετε, τούτο εστί το Σώμα μου, το υπέρ υμών κλώμενον εις άφεσιν αμαρτιών». Μετά το δείπνο, έλαβε το ποτήρι με το κρασί και είπε: «Πίετε εξ αυτού πάντες. Τούτο εστί το Αίμα μου, το της Καινής Διαθήκης, το υπέρ υμών εκχυνόμενον εις άφεσιν αμαρτιών».




ο "Μυστικός Δείπνος" στην τέχνη. Ο γνωστός πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και πολυτιμότερα έργα στην ιστορία της τέχνης

Μια διαφορετική άποψη και μια εντελώς νέα οπτική στην εορτή του Πάσχα δίνει ο Βρετανός καθηγητής του Κέμπριτζ, σερ Κόλιν Χάμφρεϊς, ο οποίος ισχυρίζεται ότι ο Μυστικός Δείπνος έγινε Τετάρτη. Ο ίδιος επικαλείται την αστρονομία, Ιερά Κείμενα και ένα αρχαίο εβραϊκό ημερολόγιο.
Στα Ευαγγέλια του Ματθαίου, του Μάρκου και του Λουκά αναφέρεται ότι ο Μυστικός Δείπνος συμπίμπτει με το εβραϊκό Πάσχα, ενώ σύμφωνα με τον Ιωάννη ο Χριστός και οι μαθητές του συνέφαγαν μία μέρα νωρίτερα.
Όπως αναφέρεται στο BBC, το ζήτημα που προκύπτει από τα γραφόμενα των τριών πρώτων είναι ότι δεν μπορεί από την Πέμπτη μέχρι την Παρασκευή να έλαβαν χώρα τα γεγονότα της σύλληψης και της δίκης του Ιησού.
Αλλες ενστάσεις αφορούν το γεγονός ότι ιουδαϊκό δικαστήριο δεν συνεδρίαζε νύχτα.
«Ό,τι και να πιστεύει κανείς για τα Ευαγγέλια, οι εβραίοι δεν θα μπέρδευαν ποτέ το γεύμα του Πάσχα με ένα οποιοδήποτε άλλο γεύμα γιατί είχε ιδιαίτερη σημασία. Κατά συνέπεια είναι δύσκολο να κατανοήσουμε γιατί ευαγγέλια αντιφάσκουν» δήλωσε ο καθηγητής.
Κατά τον ίδιο, δεν υπάρχει τελικά καμία αντίφαση: ο Ματθαίος, ο Μάρκος και ο Λουκάς χρησιμοποίησαν ένα παλαιότερο εβραϊκό ημερολόγιο, το οποίο χρησιμοποιείτο ήδη από τους Αιγύπτιους την εποχή του Μωυσή.
«Ο Ιωάννης είχε δίκιο που έλεγε ότι ο Ιησούς και οι μαθητές του συνέφαγαν μία μέρα πριν το Πάσχα. Όμως ο Ιησούς και οι μαθητές του χρησιμοποιούσαν έναν παλαιότερο ημερολόγιο».
Σύμφωνα με αυτό το ημερολόγιο, ο Μυστικός Δείπνος έλαβε χώρα την Τετάρτη 1η Απριλίου του 33 μ.Χ.
Ο καθηγητής υποστηρίζει ακόμα ότι βάσει αυτής της θεωρίας το Πάσχα θα μπορούσε πλέον να εορτάζεται σταθερά την πρώτη Κυριακή του Απριλίου.

...Τελικά έχει σημασία αν έγινε ο Μυστικός Δείπνος Τετάρτη ή Πέμπτη; Αυτά είναι ερωτήματα που απασχολούν τη σημερινή πραγματικότητα που ολοένα τείνει να ξεφύγει από το νόημα των ημερών. Ας προσπαθήσουμε όλοι να καταλάβουμε όσο μπορούμε το νόημα αυτών των ημερών:

"Να ζήσουμε το μαρτύριο του Σταυρού και να νιώσουμε μέσα μας ότι «ήλθε διά του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω».
Για μας το Πάσχα δεν είναι μια ετήσια ανάμνηση ενός γεγονότος. Είναι μια αληθινή, βιωματική, εμπειρική συνάντηση με τη Ζωή, με το Φως, με τη Χαρά που είναι ο Αναστημένος Χριστός της Εκκλησίας. Αυτός που είπε «ουκ αφήσω υμάς ορφανούς» και «μεθ’ υμών ειμί πάσας τας ημέρας». Όσοι μπορούμε να το νιώθουμε αυτό με πίστη στη ζωή μας δικαιούμεθα να λέμε «Χριστός Ανέστη, Αδελφοί».", όπως έλεγε και ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου